Då jag vaknade upp

För ca två månader sedan vaknade jag upp. Min sambo och min son satt i köket och åt frukost. Jag hörde deras glada röster och fösök till samtal. Min son pratar inte ännu så att vi försår, men dagligen pågår de mest underbara samtal. Jag tittar in i köket och se solljuset stråla in över där de sitter. Färgerna är klara och vackra. Vår ligger i luften. Hopp likaså.
Jag sätter mig i soffan och tar upp min laptop. Jag känner molnen dra in över mitt sinne och hur magen knyter sig. Jag går på autopilot när jag loggar ut från mitt konto och in på hans. det han skapat på min dator för att jag ska slippa all hans teknikintresse och risken att de övertar mina favoritlänkar. Jag styr mot internethistorik och ögonen scannar desperat. Hjärtat bulltar, jag andas snabbt. Jag söker...
..och jag hittar.
Allt står still. Det känns som om jag sitter i en glaskupa där ljud och ljus inte tränger in. Nakna unga kroppar. Rakade. "Snälla flickor". Överallt. Historiken visar: 22.33, 18.16, 13.22, 07.36
Överallt. Närsomhelst. Mitt liv stannar.
Autopiloten tar datorn i handen och beger sig till köket. Jag tittar på honom. "Är det det här som du kallar underhållning?" jag vänder skärmen mot honom utan att sonen ser. "Och på min dator!"
Han stelnar. Han är tagen på bar gärning. Det jag letat efter har blivit sanning och min känsla visade sig vara rätt. Han har ljugit. Min kära sambo är inte den jag trodde att han var. Han har gått bakom ryggen på mig. Han suckar, nästan lättad över att blivit påkommen? Vem är den där människan på andra sidan mitt köksbord?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0